topbella

Friday, December 7, 2012

Hakikat Hamba


Bismillahirahmanirahim......

Setiap hari kita ketawa, setiap hari kita jumpa kawan, setiap hari kita dapat apa yang kita nak. TAPI... kenapa hati masih tak gembira???


Kita solat setiap hari, kita selalu berdoa kepada Allah swt, kita minta sunguh-sungguh kepada Allah swt, TAPI kenapa susah sangat doa kita dimakbulkan??? Sedangkan Allah swt pernah berfirman "....Berdoalah padaku nescaya akan Ku Makbulkan.."

Apa lagi masalahnya????

Hati kita tak pernah gembira sebab kita tak pernah bersyukur dengan apa yang kita miliki. Kita jarang menghargai nikmat yang diberi kerna kita asyik memikirkan apa yang kita tak dapat tanpa melihat nikmat-nikmat lain yang ada di sekeliling kita. Allahu Akhbar

Doa, doa, doa TAPI kenapa ye masih jua belum dimakbulkan????

Sebab, kita asyik meminta, minta dan terus meminta TAPI kita lupa minta ampun kat Allah swt, sedangkan dosa-dosa kita  terlalu banyak. Allah... malunya.... Kita merintih, merayu TAPI lepas apa yang kita dapat, kita lupa terus KEMAHAAN-NYA yang menjadikan semua. Bila datang kesusahan, baru kita ingat padaNYA, melolong, merintih, menangis teresak-esak minta Allah berpaling melihat kita. SubhanaAllah, macam manala Allah nak makbulkan?????? Astaghfirullah al azim.

Duhai hati, renung baik-baik ke dalam diri, cuba kita ingat dan hitung balik, berapa kali kita menyebut kalimah syukur dalam 1 hari??? 1 hari je... tak payah seminggu.. huh belum tentu kita ada menyebut bukan??? 

Hmmm... hari2 kita jadi budak baik, tolong orang,, sedekah kat orang dan macam hal baik la, TAPI nape ye kita tak rasapun nikmat kebaikkan tu, takde kemanisan amalan yang kita buat, ade je yang tak tenang. Hmm Sebab hati kita tak ikhlas, ragu2 was2. Mulut kata lain, tapi Allah tahu hati kita kata lain. Jangan TIPU...!  Kita nak balasan kan? kita nak pujian kan? Nak nama disebut? Astaghfirullah... riaknya hambamu ini Ya Rabb. Macam mana la hati tak tenang, kalau kejayaan yang kita miliki ditunjuk2, konon hebat sangat. TAPI lupakah kita, siapa disebalik yang memberi kejayaan tersebut???? Allahu Akhbar.....

Hamba... hamba... kerdil sangat2. Alangkah tidak malunya kita.. Allah ciptakan kita sebagai khalifah sebaik-baik kejadian yang pernah Allah cipta sehingga semua makhluk sujud pada bapa kita Nabi Adam a.s kecuali iblis laknatullah. Betapa mulianya kita, tapi kenapa kita tak jaga kemuliaan diri kita dan masih ingkar untuk menjalankan tanggungjawab sebagai hamba?????  Lupa pada Pencipta bahkan lupa dan alpa dengan nikmat yang ada....  Sombongnya kita.

Rasulullah saw, saat beliau ingin dicabut nyawa oleh malaikat TAPI baginda masih ingat akan kita umatnya. "ummati,. ummati. ummati" sempat baginda memikirkan kita, betapa sayangnya baginda terhadap kita umatnya akhir zaman,  TAPI kita????? Kita lupa, sunnahnya dipermainkan diperlekehkan, Lidah kita jadi berat untuk berselawat ke atas baginda. Fikir balik, macam mana hati nak tenang. SubhanaAllah.

Duhai hati yang kotor, belum terlambat untuk kita lembutkan hati kita, bersihkan hati kita. Tunduklah kepada Allah swt, bersyukur dengan nikmat-NYA,. Ingat, semua ni takkan kekal abadi. Bila-bila masa Allah akan tarik balik, ikhlaskanlah hati dalam setiap perkara yang kita lakukan.

Siapa kita masa kini, di letak duduk diri kita sekarang, HANYA Allah yang berkuasa, bukan kita. Hanya Allah swt yang dapat menilai kita dengan sebaik-baiknya. Tunduklah, sujudlah hanya pada Allah swt. InsyaAllah... kita akan dapat merasai kelazatan halawatul iman. Jadi, runduk kepala, TANPA DIA kita bukan siapa-siapa. Astaghfirullah al azim... subhanaAllah... Alhamdulillah... Allahu akhbar.

No comments:

Post a Comment

Tentang penulis

My photo
Seindah Hiasan Adalah Wanita Solehah Kau di gelar sebagai penyeri dunia... hadir mu melengkap hubungan manusia... bukan saja dirindui yang biasa... malah adam turut sunyi tanpa hawa... akalmu senipis bilahan rambut... tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu... jua hatimu bak kaca yang rapuh... kuatkanlah ia dengan iman yang teguh... Tercipta engkau dari rusuk lelaki... bukan dari kaki untuk di alasi... bukan dari kepala untuk di junjung... tapi dekat di bahu untuk dilindung... dekat jua di hati untuk di kasihi... engkaulah wanita hiasan duniawi....