topbella

Wednesday, January 25, 2012

Usah ditangisi yang bukan MUTLAK

Pesan Buat Diri dan Buatmu Uktifilllah

Wahai para gadis,cinta bukan untuk ditangisi tetapi dinikmati. Jadi apabila cinta hanya akan menyebabkan anda membuang air mata, maka tinggalkanlah cinta itu,sebab air mata yg tertumpah pada detik ini logiknya kan berterusan jika anda berkahwin dengan insan berkenaan.

Jika dia benar menyintai anda, mengapa harus dia menyebabkan anda menangis? Jika benar dia sayang pada anda mengapa harus dia mempermain-mainkan perasaan anda? Dia hanya ingin bermain/menguji anda. Tetapi anda tidak ada masa untuk bermain sebab tumpuan anda adalah PELAJARAN/KERJAYA. Siapa dia untuk menguji ketahanan anda sedangkan anda mempunyai tanggungjawab besar untuk masa depan yang gemilang.

Cinta suci murni serta tulus mulus tidak memerlukan air mata tetapi tertawa ria. Perhubungan yang harmoni penuh kompromi biasanya bergerak atas landasan yang tenang, lurus dan menuju MATLAMAT; sebaliknya jika sengketa dan air mata mewarnai hari anda, ia ibarat perjalanan yang tersekat-sekat oleh landasan yang bengkang bengkok, tidak rata dan tidak menuju matlamat.

Bergembiralah menyambut kehadiran cinta tetapi sebaik saja ia menyebabkan hati anda gelisah serta tumpuan anda terhadap ALLAH dan pelajaran/kerjaya kian menghilang, TINGGALKANLAH cinta itu dan binalah cinta baru.

Sebenarnya anda tak perlu tergesa-gesa membina cinta. Tiba masanya ia akan hadir sendiri. Sesuatu yang datang tanpa perlu ditagih biasanya lebih bertahan lama, ikhlas lagi jujur.

Tidak ada sebab orang semacam anda perlu menangis, menghabiskan masa dgn tekanan emosi bercinta. Masa depan anda harus cerah, secerah masa depan yang anda predict.

Jika cinta sudah datang, sambutlah ia seadanya kerana fitrah manusia ingin dicintai dan mencintai, disayangi dan menyayangi. Tidak salahnya, hanya tak usah terlalu lentok hingga banyak perkara menjadi sempit dan terbarai. Cinta harus memotivasikan kita untuk mengejar kejayaan bukan menjahanamkan kita dgn perlakuan-perlakuan sumbang.

Cinta harus menjadi booster kecemerlangan diri. Betul ia tiket untuk rasa disayangi tetapi pada masa yang sama jangan sampai diheret perasaan untuk membenci diri sendiri. Sebaiknya bercintalah selepas khawin..n binalah ia berlandaskan iman yg kukuh. Bercintalah kerana ALLAH SWT.. InsyaAllah rumah tangga akan harmoni...

No comments:

Post a Comment

Tentang penulis

My photo
Seindah Hiasan Adalah Wanita Solehah Kau di gelar sebagai penyeri dunia... hadir mu melengkap hubungan manusia... bukan saja dirindui yang biasa... malah adam turut sunyi tanpa hawa... akalmu senipis bilahan rambut... tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu... jua hatimu bak kaca yang rapuh... kuatkanlah ia dengan iman yang teguh... Tercipta engkau dari rusuk lelaki... bukan dari kaki untuk di alasi... bukan dari kepala untuk di junjung... tapi dekat di bahu untuk dilindung... dekat jua di hati untuk di kasihi... engkaulah wanita hiasan duniawi....