topbella

Thursday, February 23, 2012

Kalam Hati Berbicara


Kadang-kadang kita menolak untuk percaya bahawa hidup ini hanyalah gugusan kenangan dari sisa peristiwa yang terhampar di langit kesementaraan di dunia. Sayup-sayup bunyi gerabak terakhir membawa kita pada sebuah kenyataan bahwa kita telah tertinggal. Masa muda dan kesempatan itu telah pergi.

Selawat dah salam ku himpunkan buat Rasul-NYA Muhammad saw juga kepada para Ahlul Baitnya yang suci, para sahabat serta para pengikutnya hingga hari kemudian

Secebis Kenangan Semalam
23 Februari 2012 Khamis
1 Rabiul Akhir 14:40PM

Alhamdulillah Ya Allah, sebelum 23 Februari melabuhkan tirai mendepani hari esok suatu yang tak pasti ku rafak penuh rasa keinsafan, kesyukaran n kehinaan pada MU Ya Rabb atas nikmat usia yang Engkau izinkan bertapak dalam jasadku. Alhamdulillah menginjak usia yang ku kecapi sekarang membuatku muhahabah diri sebanyak mungkin bukan kerana gembiranya hati atas nikmat usia ini namun hatiku penuh gundah gulana, berapa banyak amal telah ku lakukan sepanjang meniti usiaku. Ya Rabb hinanya aku… astaghfirullah. Tak mampu ku bendung rasa hati terbuku. hanya aliran air mata saksi pengabdiaan sembah cintaku pada Sang Pencinta Atas Segala Cinta.

Ya Allah,semalam 22 Februari 2012, pertama kalinya setelah lulus mendapat “lessen memandu” Pertama kalinya, aku menumpangi ummi ke tempat kerja setelah hampir setahun asyik ummi yang duduk disebelah puteri tunggalnya ini... Dengan lafaz Bismillah dan selawat yg tiada henti akhirnya ummi selamat memandu kereta menghantarku ke tempat kerja. Dalam perjalanan rasa sebak menggigit hati lantas bercucuran air mata dek menghayati kecekalan hati ummi, lewat usiaku, aku dan umi senasib kerna kehilangan ayah.

Sejak pemergian arwah ayah, meski sukar untuk di lalui namun ummi tabah dan membuktikan pada anak-anaknya bahwa kecekalan ummi la penyambung inspirasi buat anaknya terus yakin menghadapi hari mendatang. Ummi kuatnya hatimu, kekuatan hatimu membakar rasa semangatku dan menambah kekuatan dalaman jiwa ku agar tak mudah rapuh.

Ummi,anak mu terlalu lemah, kondisi ku seakan mulai longlai tak bermaya dek kerapuhan iman mendepani getir cabaran duniawi sedangkan perjalanan ukhrowi baru sedikit bekalnya.. Ummi kekadang 24 jam yg diriku lalui tak pernah berhenti mengingati mati. Kenapa ye Ummi… namun ku hanya mampu suarakan dalam hati. Kerna tanggungjawab ku hanya untuk membahgiakan hati ummi meski banyak yg perlu ku korbankan namun sedikit tak pernah ku sesali.
………………………………………………………
Ya Allah, dalam apa keadaan ummi cuba untuk memahami dan menyelami hatiku.. tapi aku???? Segenap jiwa ku kah untuk mcuba mnyelami kepayahan pahit getir dirinya. AllahuAkhbar, ampunkan dosa2 ku Ummi. Restu mu ku pohon demi mendapat Redha Allah.

Abi, kenapa ye rindu ku pada arwah abi makin mgunung tinggi. Abi ingin skaliku dakap dirimu dan berjumpa dirimu. Hati Tabahlah…. Al Fatihah buatmu.

Ya Rabb, ku ratib butiran tasbih cinta satu persatu, Ku ucap syukur atas segala nikmat dan kemurahan-MU, kerana tiada daya dan usaha kecuali dengan kehendak-MU.

Salam sayang buat sahabatku Samsiah, Arina, Amira, Aziemah, Kak Syuhada (Bicara Nur Arif)dan kepada ukhtifillah yang dikasihi. Selautan kasih buat kalian atas pertalian ukhwah yang terbina kukuh antara kita. Moga Allah terus meredhai kita.

Amin…Syukran buat semua yang sudi mendoakan dan kiriman ucapan hari lahir buat ana. Hanya Allah mampu membalasnya.

Bila hati mula terus tuk berbicara.
salam tautan kasih ilahi dari:
Dayang Siti Naquiah Binti Awang Mohammad

No comments:

Post a Comment

Tentang penulis

My photo
Seindah Hiasan Adalah Wanita Solehah Kau di gelar sebagai penyeri dunia... hadir mu melengkap hubungan manusia... bukan saja dirindui yang biasa... malah adam turut sunyi tanpa hawa... akalmu senipis bilahan rambut... tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu... jua hatimu bak kaca yang rapuh... kuatkanlah ia dengan iman yang teguh... Tercipta engkau dari rusuk lelaki... bukan dari kaki untuk di alasi... bukan dari kepala untuk di junjung... tapi dekat di bahu untuk dilindung... dekat jua di hati untuk di kasihi... engkaulah wanita hiasan duniawi....