topbella

Tuesday, February 22, 2011

Berkati Usiaku Ya Rabb

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Manusia jarang sekali mahu bermuhasabah diri. Tatkala disentap dengan ujian yang berat barulah wujud saat mereka kembali berfikir apakah salah silap mereka selama ini. Itupun jikalau mereka sedar… Buat diri ana jua…hamba yang kerdil disisi Allah swt.

Maka, salah satu hikmah dari ujian adalah wujudnya masa kita untuk bermuhasabah. Masa untuk kita merenung kembali, sejauh mana kehidupan ini dibawa.
Berbicara tentang muhasabah…

Ya Allah, ku panjat rasa penuh kesyukuran pada-MU
Atas nikmat usia yang KAU limpahkan. Alhamdulillah
Menginjak pertambahan usia… seketika diri ini merenung kembali
Hakikat kejadian manusia tercipta…
Aku dilahirkan sebagai hamba-MU, dalam ISLAM
Adalah untuk menghambakan diri kepadaMU,

Semakin bertambahnya usia… ku jentik diri dengan bait-bait suci;

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka mengabdikan diri kepadaKu." - [Surah Ad-Dzariyat, 51: 56]

Ya Allah, hambaMU ini tidak bangga dengan nikmat usia yang KAU izinkan. Tapi aku takut Ya Rabb… kerna dalam kelemahan imam, pertambahan usiaku akan membuatkan… bukan pahala yang ku kumpul tapi murka-MU banyak ku himpun… Astaghfirullah al azim…

Ya Allah, aku mohonmu, KAU pegang hatiku agar jalanku tetap lurus dan kembali menapak bersama matlamat dan hala tuju yang jelas iaitu memperhambakan diriku hanya kepada MU.

Ya Allah, ku sedar bahawa manusia itu bersifat lupa tatkala diberi nikmat, tatkala di uji dengan pelbagai cobaan yang menggoyahkan iman, tapi… manusia sombong termasuk aku Ya Allah, untuk bersimpuh memohon pertolonganMU, merasa diri lengkap sempurna , kuat berkuasa… lagi manusia lupa.. dan aku jua lupa bahawa hakikatnya , aku atau manusia lain tidak punya daya jika bukan DIA atau ENGKAU mengizinkannya.

Ya Allah, KAU berkati pertambahan usiaku… tuntuni jalanku, limpahkan segala rahmat dan redhoMU pada amal dan ibadatku sepanjang usiaku yang lalu dan yang telah bertambah ini.

Aku mohon Ya Rabb.. payungi kesejahteraanMU buat sepanjang perjalananku sebagai hambaMU yang hina ini. Alhamdulillah… atas nikmat usia ini. SubhanaAllah

No comments:

Post a Comment

Tentang penulis

My photo
Seindah Hiasan Adalah Wanita Solehah Kau di gelar sebagai penyeri dunia... hadir mu melengkap hubungan manusia... bukan saja dirindui yang biasa... malah adam turut sunyi tanpa hawa... akalmu senipis bilahan rambut... tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu... jua hatimu bak kaca yang rapuh... kuatkanlah ia dengan iman yang teguh... Tercipta engkau dari rusuk lelaki... bukan dari kaki untuk di alasi... bukan dari kepala untuk di junjung... tapi dekat di bahu untuk dilindung... dekat jua di hati untuk di kasihi... engkaulah wanita hiasan duniawi....