topbella

Friday, October 29, 2010

Study Group vs Main Masak-Masak

Imtihan oh Imtihan

Bila mengingatkan saat menjelang peperiksaan akhir.. tiba-tiba hati digamit rasa rindu akan suasana belajar di asrama. Pelbagai karenah pelajar boleh di lihat bila tibanya musim peperiksaan. Ada menyanyi, ada menangis sebab "tension" ada yg masih sempat bergurau senda dan pelbagai.. ( ana plak??? rahsia....)

Kalau di kolej biasa bangun subuh then terus mula aktiviti mengkhatam buku sampai rasa macam dah hafal satu buku... (konon je, nak tunjuk study hard but bukan smart)

Menjelang imtihan akhir ni, turut mengundang rindu yang amat sangat terhadap roomate ana. Arina,Mira dan Samsiah, teman bilik yang tak pernah renggang sejak semester pertama. 3 tahun mengadap muka mereka je dalam bilik... ( kalian teman sejatiku... puitis la plak. hehehe)

................................................................................

Bila hadir bulan peperiksaan turut mengingatkan ana akan kemesraan ana berbalas SMS dengan kekasih ana yang telah pergi di jemput Allah. Allahyarham Awang Mohammad ( ni ayah ana). Ayah ana ni tegas orangnya, walau ana satu2nya puteri tunggal dlm keluarga tapi didikan ayah sama seperti didikan yg diberi utk abang2 ana. Jadilah anasiapa sekarang... sayang ayah..  rindu sangat2.

Ayah  ana, kurang bicara orgnya, tapi ayah suka berSMS dengan ana. Macam je akan dia tanya dan nasihatkan. Bila call, xsampi 5 minit pun  borak... tu la uniknya ayah ana. Bila SMS, berjela panjangnya. Rindunya suasana tu.... Ayah... Al-Fatihah.

..................................................................................

Sekarang, semuanya tinggal kenangan.

Gelinya rasa hati bila mengingatkan suasana belajar di rumah baru2 ni. Saja la invite kawan2 bertandang ke rumah atas alasan nak ajak study sama-sama... Bila da kumpul acara study bertukar menjadi aca masak-masak plak....

Dek terbiasa melihat mamak kat bawah rumah ana masah, tetiba terlintas di fikiran nak cuba buat nasi briyani. Kawan2 apa lagi, bukan main cucuk ana suruh masak... ( belajar sikit tapi ngada ngadu kata lapar. bajet nak makan free la tu... ehehehe)

Maka tercetusnya menu tengahari makan Spaghetti dengan sardin roll... malam plak dengan Nasi briyani berlaukan ayam goreng n sambal ikan bilis... (out sikit sebab, ade ke patut makan dgn sambal ikan bilis, papadom nya mana???? alah, senyap2 udah.. makan je la... ehehehe)

Azi : Chef, lepas ni ana xyah g piza hut, mai umah ang makan spaghetti la. Secukup rasa
Mira : Sori chef, hr tu kata ana xsuka makan nasi briyani, tapi mlm ni jatuh cinta plak.
Siti : kalau boleh, hari2 ct nak makan kat umah chef

Kesimpulannya... ana tak pakar memasak tapi cukup sifat sebagai wanita yg mesti tahu memasak.

...................................................................................

Kita berehat sebentar dengan iklan PEPERIKSAAN.
Belajar jangan tak belajar puteriku sayang DAYANG SITI NAQUIAH

Segala puji bagi-Mu Tuhan.

Lantaran telah menjadikan aku seorang
wanita...
Kiranya aku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah padaku kekuatan
Menjadi tulang belakang seorang suami...
seorang mujahid
Pengembang perjuangan di sayap kiri
Diadun dengan kelembutan
Menjadi teman sejati...
Sahabat setia penyejuk mata
Pembina semangat dan penguat jiwa
Seanggun peribadi Siti Khadijah
Ketenangan Baginda Rasulullah utusan Allah

Namun Ya Tuhan
Siapalah daku untuk memiliki
Watak wanita solehah pendamping Nabi
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati

Maka kurniakanlah daku sekeping hati
yang sentiasa Insaf

No comments:

Post a Comment

Tentang penulis

My photo
Seindah Hiasan Adalah Wanita Solehah Kau di gelar sebagai penyeri dunia... hadir mu melengkap hubungan manusia... bukan saja dirindui yang biasa... malah adam turut sunyi tanpa hawa... akalmu senipis bilahan rambut... tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu... jua hatimu bak kaca yang rapuh... kuatkanlah ia dengan iman yang teguh... Tercipta engkau dari rusuk lelaki... bukan dari kaki untuk di alasi... bukan dari kepala untuk di junjung... tapi dekat di bahu untuk dilindung... dekat jua di hati untuk di kasihi... engkaulah wanita hiasan duniawi....